حدیث جهنم

جهنم

امام على علیهالسلام :
اِعْلَموا اءَنَّهُ لَیْسَ لِهذَا الْجِلْدِ الرَّقیقِ صَبْرٌ عَلَى النّارِ، فَارْحَموا نُفوسَکُمْ فَإِنَّکُمْ قَدْ جَرَّبْتُموها فى مَصائِبِ الدُّنْیا. أَفَرَأَیْتُمْ جَزَعَ أَحَدِ کُمْ مِنَ الشَّوْکَةِ تُصیبُهُ وَالْعَثْرَةِ تُدْمیهِ وَالرَّمْضاءِ تُحْرِقُهُ؟! فَکَیْفَ إِذا کانَ بَیْنَ طابِقَیْنِ مِنْ نارٍ ضَجیعَ حَجَرٍ، وَقَرینَ شَیْطانٍ؟
بدانید که این پوست نازک تحمل آتش را ندارد، پس به خودتان رحم کنید، شما در مصیبتهاى دنیا آزمایش کرده اید که وقتى خارى به بدن یکى از شما مى رود و یا به زمین مى خورد و خونى مى شود و یا شنهاى داغ پایش را مى سوزاند چگونه بیتابى مى کند؟! پس، چگونه خواهد بود اگر میان دو لایه از آتش قرار گیرد و هم بسترش سنگ و همدمش شیطان باشد؟!.

رسول اکرم صلى الله علیه وآله:
لَوْ أَنَّ دَلْوا صُبَّ مِن غِسلینٍ فى مَطْلَعِ الشَّمْسِ لَغَلَتْ مِنْهُ جَماجِمُ مَنْ فى مَغْرِبِها؛
اگر یک سطل از چرک و خون دوزخیان در شرق عالم ریخته شود بر اثر آن جمجمه کسانى که در غرب عالمند به جوش مى آید.

رسول اکرم صلى الله علیه وآله :
أَدْنى اَهْلِ النّارِ عَذابا یَنْتَعِلُ بِنَعْلَیْنِ مِن نارٍ یَغْلى دِماغُهُ مِنْ حَرارَةِ نَعْلَیْهِ؛
کم عذابترین اهل جهنم دو کفش از آتش به پا دارد که از حرارت آنها مغزش به جوش مى آید.

رسول اکرم صلى الله علیه وآله :
أَکْثَرُ ما یُدْخِلُ النّاسَ النّارَ الأَجْوَفانِ: الفَمُ وَالفَرْجُ؛
دو چیز میان تهى بیش از همه مردم را به جهنم مى برد: دهان و شرمگاه.

رسول اکرم صلى الله علیه وآله:
أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ النّارَ أَمیرٌ مُتَسَلِّطٌ لَمْ یَعْدِلْ، وَذو ثَرْوَةٍ مِنَ الْمالِ لَمْ یُعْطِ الْمالَ حَقَّهُ وَفَقیرٌ فَخورٌ؛
اولین کسى که به جهنم مى رود فرمانرواى قدرتمندى است که به عدالت رفتار نمى کند و ثروتمندى که حقوق مالى خود را نمى پردازد و نیازمند متکبر.

رسول اکرم صلى الله علیه وآله :
اِنَّ لِجَهَنَّمَ بابا لایَدْخُلُها إِلاّ مَن شَفا غَیْظَهُ بِمَعْصیَةِ اللّهِ تَعالى؛
جهنّم را درى است که جز کسى که با معصیت خداى تعالى خشم خود را فرونشاند، از آن وارد نمىشود.

حدیث قدسى :
فیما اوُحىَ إلى عیسى علیهالسلام هىَ (یَعْنِى النّارَ) دارُ الْجَبّارینَ وَالعُثاةِ الظّالِمینَ وَکُلِّ فَظٍّ غَلیظٍ وَکُلِّ مُخْتالٍ فَخورٍ؛
به عیسى علیه السلام وحى شد که جهنم سراى جباران و سرکشان ظالم است و جایگاه هر تندخوى خشن و هر متکبر مغرورى.

رسول اکرم صلى الله علیه وآله :
وَالَّذى بَعَثَنى بِالحَقِّ بَشیرا لایُعَذِّبُ اللّهُ بِالنّارِ مُوَحِّدا أَبَدا؛
سوگند به آن کس که مرا نوید دهنده برانگیخت، خداوند هرگز یکتا پرست را در آتش عذاب ندهد.

رسول اکرم صلى الله علیه وآله :
فى قَوْلِهِ تَعالى (یا حَسْرَتَنا عَلى ما فَرَّطْنا) اَلْحَسْرَةُ أَنْ یَرى أَهْلُ النّارِ مَنازِلَهُمْ مِنَ الْجَنَّةِ فِى الْجَنَّةِ فَتِلْکَ الْحَسْرَةُ؛
درباره آیه «دریغا که کوتاهى کردیم» فرمود: دریغ از این روست که جهنمیان جایگاه بهشتى خود را در بهشت مى بینند. این موجب حسرت مى شود.

امام صادق علیهالسلام :
إِنَّما خُلِّدَ أَهْلُ النّارِ فِى النّارِ لأَِنَّ نیّاتَهُمْ کانَتْ فِى الدُّنْیا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فیها أَنْ یَعْصُوا اللّهَ أَبَدا وَإِنَّما خُلِّدَ أَهْلُ الجَنَّةِ فِى الجَنَّةِ لأَِنَّ نیّاتَهُمْ کانَتْ فِى الدُّنْیا أَنْ لَوْ بَقُوا فیها أَنْ یُطیعُوا اللّهَ أَبَدا فَبِا النِّیّاتِ خُلِّدَ هؤُلاءِ وَهؤُلاءِ ثُمَّ تَلاقَوْ لَهُ تَعالى: (قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى شاکِلَتِهِ) قالَ: عَلى نیَّتِهِ؛
جهنمیان از این رو در آتش جاویدانند که در دنیا نیّتشان این بود که چنانچه تا ابد زنده بمانند تا ابد خدا را نافرمانى کنند و بهشتیان نیز از اینرو در بهشت جاویدانند که در دنیا بر این نیت بودند که اگر براى همیشه ماندگار باشند براى همیشه خدا را فرمان برند. پس، جاودانگى هر دو گروه به سبب نیتهایشان است. آنگاه حضرت این آیه را تلاوت کردند: «بگو هر کس طبق نیت خود عمل مى کند».

1. نهج البلاغه خطبه183

2. امالى طوسى 1/533/1162

3. کنزالعمال 14/527/39507

4. کنزالعمال 16/103/44071

5. عیون الاخبارالرضا 1/31/20

6. تنبیه الخواطر 1/121

7. کافى 8/136/103

8. التوحید 29/31

9. الدرالمنثور 3/9

10.کافى 2/85/5